10-jarig Jubileum – Lustrumtocht

Zaterdag 25 juni 2022 was het dan zover: de jubileumtocht. In 2012 werd deze club opgericht. In maart 2022 was er ook al een jubileumtocht, maar die van 25 juni zou heel speciaal worden.

En dat werd het. Er was zelfs een draaiboek gemaakt.Stipt op tijd moesten we verzamelen bij brasserie Lef op de Hesseplaats in Rotterdam-Ommoord.

Daar werden de tandems in 2 kleine vrachtauto’s geladen met Roelof en Paul M. als chauffeurs.

De voor- en achterrijders vertrokken per metro (voor dagkaarten was ook gezorgd) naar Hoek van Holland alwaar de tandems klaar stonden voor gebruik. Eerst maar eens de inwendige mens versterken. Dat gebeurde in de Torpedoloods.

koffie en thee in de Torpedoloods

Het monumentale pand waarin dit restaurant gehuisvest is, stamt uit 1886. In de ruim 125 jaar die daarop volgden, heeft de loods uiteenlopende (militaire) bestemmingen gekend. In de eerste plaats werd de loods gebouwd voor de opslag van zeemijnen en torpedo’s. Nu is die militaire bestemming ingeruild voor een culinaire bestemming.

Het vriendelijke en gastvrije personeel voorzag ons van koffie en thee, dat na een lange metrorit van bijna een uur geen overbodige luxe was.

Maar, we kwamen om te fietsen richting Kijkduin. Na een tweede bakkie werden de tandems opgezocht en vertrokken we richting de duinen van Hoek van Holland. Zoveel als mogelijk werd er bovenop de duinen gereden en vlak voor Kijkduin werden de tandems aan de kant gezet. Het was namelijk lunchtijd.

Lunch op het strand

Lunchpakketten waren keurig op tijd bezorgd bij de opstapplaats en nu werd het tijd om eens te kijken wat er eigenlijk in zat. Daarvoor moest eerst een flink stuk door het zand gelopen worden richting de branding. Het centrale punt was een kuil (al gegraven door voorgaande badgasten). De broodjes gingen erin als koek. Enkele dapperen trokken zich niets aan van het niet zo mooie strandweer en doken de zee in.

Na een uurtje vertrokken we weer richting de duinen om te kijken of we Scheveningen konden bereiken. Door versnellingspech met de tandem van Erika, lukte dat niet. Gelukkig zijn daar de redders in de nood die een plaatselijke fietsenzaak bereid vonden om naar de tandem te kijken. Snel herstel was helaas niet mogelijk. Paul racete zo hard als hij kon terug naar Hoek van Holland om de kleine truck te gaan halen. Ondertussen waren er enkelen die de stevige klimmetjes wisten te trotseren tot aan Scheveningen. De rest nam genoegen met een heerlijk ijsje bij de plaatselijke ijscoboer.

De terugweg naar Hoek van Holland verliep gesmeerd langs de onderkant van de duinen en rond 17 uur waren de meesten alweer terug in de Torpedoloods. Naast alle fietsers, schoven ook Natasja, Jaap van B., Monique T. met dochter aan de fraai gedekte tafels aan. We waren mooi op tijd terug, want er kwam een hevige stortbui over toen we aan de verschillende drankjes nipten. Vantevoren was er opgegeven wat we wilden eten als voorgerecht en als hoofdgerecht. Dat was allemaal uitstekend verzorgd en het bedienend personeel verdient niets dan lof voor de gastvrijheid die ons ten deel is gevallen.

Wat later dan gepland, werd de thuisreis aanvaard.

Eenmaal aangekomen in Ommoord, stonden de tandems al keurig uitgestald klaar. Na het afscheid nemen, kunnen we terugzien op een zeer geslaagde dag. Zonder anderen tekort te willen doen, een speciaal woord van dank aan Bert, Jaap van M., Roelof, Paul en Frank voor de organisatie! En uiteraard ook voor alle subsidiegevers en sponsors. Zonder hen was deze onvergetelijke dag niet mogelijk geweest.

Adri van den Berge, voorrijder

Strandlunch in onze eigen kuil

Het was een zeer geslaagde dag.

Een hele rij tandems bij Lef

Op het marktplein van Rotterdam-Ommoord  kwamen wij bij elkaar. De tandems van de fietskoppels en de fietsen van de andere voorrijders, die geen achterrijder hadden, werden in twee vrachtauto’s geladen om die naar het strand van Hoek van Holland te vervoeren.

Bij aankomst op het ontmoetingsplek kregen we eerst nog onze lunchpakketten en daarna kon de reis pas echt beginnen.

We zijn eerst naar de metro Hesseplaats gelopen. Met zo een grote groep voelde dit echt als gezellig erop uit, net als een schoolreis. De tocht met de metro duurde ongeveer een uur. Vervolgens de tocht  voort te zetten naar  het restaurant, waar wij eerst nog gezellig  koffie hebben genuttigd.

Frank en Veronic, klaar voor de start

Vanaf het restaurant zijn we op de tandems doorgereden naar onze 1e stop aan het strand. Heel bijzonder, en wel zo prachtig, en heel anders dan een gewone tandemtocht. Wij hebben gereden door de duinpaden waar zo weinig autoverkeer te horen was, en dat merkte je goed doordat er meer geluid was van de natuur. De vogels klonken daardoor meer dan ooit, in de verte hoorde je met regelmaat het ruisen van de zee en ook merkte je goed dat we veel groen en bomen passeerden.

Prachtige tandem-optocht door de duinen

Het weer was op dat moment bijgesteld, want toen we uit Rotterdam vertrokken was het wat regenachtig, tijdens de koffie in het restaurant regende het even behoorlijk en, alsof het zo moest zijn, hebben we tijdens het fietsen langs het strand prachtig zonnig weer gehad. Kortom alles wat de natuur te bieden heeft vonden we tijdens die tocht.

Ronald en Tim in de duinen

Bij de eerste stop aan het strand hebben we lekker door het zand gelopen om een plek aan het water te vinden en daar onze lunch te nuttigen. We vonden een grote ondiepe kuil waar we in een kring omheen hebben gezeten. Wie geen plek meer in de kring hadden zaten ook gezellig bij elkaar om gezellig met elkaar te kletsen en te dollen. Voordat we onze tocht voortzetten hebben er nog enkelen van ons lekker pootje gebaad en een paar waren zelfs nog helemaal in het water geweest.

De tocht zette zich verder voort in de richting van Scheveningen. Nog steeds was dit nog leuk om door de duinen te fietsen.

Kort voordat we Scheveningen bereikten kreeg een van onze tandems pech. De ketting liep vast en ook de rijwielhandel in de buurt kon dit probleem helaas niet direct voor ons oplossen. Uitstekend zoals de wij er voor gezorgd hebben dat dit onze pret niet mocht drukken.

Op dat moment waren wij dicht bij een ijssalon waar we toen gezamenlijk een ijsje hebben gegeten.

We besloten de tocht in tegenovergestelde richting voort te zetten, terug naar het restaurant. De  bestuurder van één van de vrachtbusjes, die de tandems en fietsen vervoerd hadden naar het startpunt te Hoek van Holland, heeft samen met een andere voorrijder op een van de tandems het busje opgehaald, om vervolgens de vastgelopen tandem en de twee andere leden op te halen voor de terugreis in het busje naar het startpunt.

Veronic Rusland, achterrijder

Dit is een bericht van de oudste deelnemer van de Rotterdamse Tandemclub.

Ik rijd al een aantal jaren met heel veel plezier mee met alle maandelijkse tochten.

Doordat ik een heel betrouwbare voorrijder heb kom ik altijd weer veilig terug!

Ik hoop dit nog een aantal jaren te mogen doen.

Uitzicht van een achterrijder (Jan)

De sponsoren wil ik van harte bedanken voor hun financiële bijdragen aan deze tochten, want daardoor kunnen we dit blijven doen.

Ook alle deelnemers wil ik bedanken voor de leuke sfeer die er altijd is. Graag tot de volgende rit.
Groetjes: Jan Struijk, achterrijder (86 jaar)

De Route

Beschrijving door Jaap van Mourik
Vanaf de verzamelplek in Hoek van Holland volgen we de Nieuwe Waterweg tot in de duinen. We volgen dan fietspaden door het duinlandschap richting Monster en Kijkduin. Op de heenreis fietsen we boven op de duinen, over het fietspad dat na de laatste verhoging is aangelegd. Je hoort daar de zee ruisen. Bij Monster volgen we de Kustroute over een groen dijkje en hierna buigen we gelijk weer linksaf de duinen in, via een lange bocht. Daarna golft het pad over de duinen tot Kijkduin. Daarna gaan we gelijk weer de duinen in door een brede duinstrook met veel struiken en grillige boompjes. Dit is voelbaar ouder landschap dan de duinen tussen Monster en Kijkduin. Het fietspad golft er heel mooi doorheen, op enkele plaatsen gaat het even pittig omhoog en omlaag. Je kunt ervoor kiezen om daar even af te stappen en omhoog te lopen.

Er is voor onderweg voor ieder een lunchpakket gemaakt. Rond lunchtijd pauzeren we op het strand. Wie wil kan dan met zijn voeten in de zee of misschien zelfs een duik nemen! Hierna volgen we op de terugweg de fietsroute die aan de landzijde door de duinen voert, iets vlakker dan de route aan de zeezijde. Een wijds en stil gebied met hoog gras en kleine bosjes. Ook voorbij Monster blijven we aan de landzijde fietsen, de duinstrook is hier smaller en komen we nu langs campings en grote parken met volkstuintjes en vakantiehuisjes.